2 / 2018 / vol. 7
Kosmetologia Estetyczna
227
A
artykuł
makijaż permanentny
Joanna Ogrodnik
kosmetolog, linergistka,
trener z zakresu
makijażu permanentnego
i mikropigmentacji
medycznej, właścicielka
JO PMU&COSMETOLOGY
E:
M:
+48 501 086 812
W:
Pigmentacja ma bardzo długą historię. Wzmianki
na ten temat możemy odnaleźć w licznych źródłach
historycznych. Pierwszy raz słowo tatuaż zostało
użyte w 1769 r. w dzienniku kapitana Jamesa Cooka.
Sama nazwa „makijaż permanentny” pojawiła się
zdecydowanie później, ponieważ pierwsze pigmen-
tacje, nawet te wykonywane w obrębie brwi, powiek
czy ust, były niczym innym, jak rodzajem tatuażu.
Tatuaż niejednokrotnie był symbolem przynależ-
ności do grup społecznych lub rodzajem wyrażania
siebie. Pierwsze pigmentacje służące podkreśleniu
urody kobiety były wykonywane przez Azjatki.
•
W 1984 r. miała miejsce pamiętna prezentacja zabie-
gu makijażu permanentnego przy użyciu igły przy-
mocowanej jedwabną nicią do bambusowego pa-
tyczka, wykonana przez Chinkę Czeng Ming Ming
na kongresie kosmetycznymwNowym Jorku.
•
W 1992 r. w Niemczech zaprezentowano jedną
z pierwszych pigmentacji przy użyciu profesjo-
nalnego urządzenia do makijażu permanentnego.
W latach 90. makijaż permanentny był kojarzony
z usługą bardzo luksusową, mało dostępną – z wysoką
ceną. Pigmentacja brwi potrafiła kosztować 3500 zł.
Profesjonalne pigmentacje wykonywane przez
wykwalifikowanych linergistów obecnie zdecy-
dowanie różnią się w swojej technice, a przede
wszystkim w efekcie, od tych, które mogliśmy oglą-
dać kilkanaście czy nawet kilka lat temu.
Pamiętacie makijaże permanentne brwi kilka lat
temu? Pojawiało się krwawienie, zabieg był bardzo
bolesny, efekt „zaraz po” był przerysowany, a trwa-
łość pigmentacji sięgała 7-10 lat. Pigmentacja, któ-
rą teraz możemy zaoferować naszym klientkom,
to subtelne podkreślenie jej urody, zaznaczenie
kształtu i podkreślenie formy. Makijaż perma-
nentny brwi dziś to zabieg utrzymujący się 1-3 lata
(w zależności od techniki i czynników wpływają-
cych na trwałość). Dlaczego? Głębokość naszej pra-
cy jest zdecydowanie mniejsza. Nasycenie kolorem
uległo rozproszeniu. Pigmenty, których używamy,
są niejednokrotnie pigmentami organicznymi, któ-
re krócej pozostają w skórze. Nasze klientki myślą
często, że to minus, nie plus obecnych pigmentacji.
Nic bardziej mylnego. Pigment osadzony w odpo-
wiedniej warstwie skóry łatwiej usunąć, skorygo-
wać kolor oraz kształt.
Wielkość cząsteczek w pigmentach czy tuszach
określa się w mikronach. Pigmenty do makijażu
permanentnego mają cząsteczki wielkości 1-2 mi-
kronów (organiczne) i 6-8 mikronów (nieorganicz-
ne). Cząsteczki w tuszach do tatuażu to wielkość
powyżej 10 mikronów. Odpowiedź na pytanie,
Z
awód linergisty nie należy do tych, które są
szczególnie rygorystycznie uregulowane
prawnie. Makijaż permanentny może wyko-
nywać zarówno kosmetolog, kosmetyczka, jak
i osoba niezwiązana z branżą beauty. Pigmen-
tacja to rodzaj artyzmu. Specjalista tej dziedzi-
ny powinien nie tylko mieć poczucie estetyki,
umiejętności manualne, ale też ogromną wiedzę
na temat skóry. Znajomość anatomii i fizjologii
człowieka to nieodzowne elementy, składające
się na satysfakcjonujące efekty pracy linergisty.
Pigmentacja kiedyś a dziś
Cz. I Budowa skóry i jej funkcje