2 / 2018 / vol. 7
Kosmetologia Estetyczna
228
A
artykuł
makijaż permanentny
które utrzymują się dłużej, jest prosta – wyobraźmy sobie
dwie szklanki z wodą. Wsypujemy do jednej sól drobnoziarni-
stą, a do drugiej gruboziarnistą – która będzie rozpuszczała się
dłużej? Gruboziarnista. Jest to kolejny dowód na to, że różnica
między makijażem permanentnym a tatuażem jest znacząca.
Ze względu na różną głębokość pracy, różnice w wielkości czą-
steczek w „barwnikach”, odmienną technikę oraz intensyw-
niejsze nasycenie kolorem w przypadku tatuażu.
Każdej osobie wykonującej zabiegi z przerwaniem ciągłości
skóry nie powinna być obca budowa skóry, jak i jej funkcje.
SKÓRA
Skóra jest największym narządem, chroniącym organy we-
wnętrzne. Jej grubość waha się od 0,5 do 4 mm w zależności od
okolicy (narażenia na działanie czynników zewnętrznych, m.in.
takich jak promieniowanie czy urazy fizyczne). Miejsca, które naj-
częściej interesują linergistę, to powieki, usta i brwi. Każda z tych
partii charakteryzuje się inną struktura oraz grubością skóry.
POWIEKI
Najdelikatniejsza jest okolica powiek (najcieńszy naskórek).
Niezwykle istotne w tym przypadku jest stosowanie się do
przeciwwskazań do zabiegu takich, jak stosowanie odżywek
przyspieszających wzrost rzęs lub przyjmowanie specyfików
rozrzedzających krew. Pigment wprowadzony zbyt głęboko
w okolicę naczyń krwionośnych może skutkować nieestetycz-
nym „rozlaniem” koloru. Migracją pigmentu. Należy też pamię-
tać, że makijaż permanentny powiek zazwyczaj utrzymuje się
najdłużej, a jego usunięcie jest zabiegiem mocno niebezpiecz-
nym, ponieważ pracujemy w okolicy narządu wzrokowego.
WARGI
Wargi pozbawione są warstwy rogowej naskórka (składają się
głównie ze ścieńczałej skóry pozbawionej gruczołówpotowych
i łojowych). Zaróżowiony kolor ust kolor jest wynikiem prze-
świtywania przez cienki naskórek warstwy naczyń krwiono-
śnych. Im bardziej chłodny, fioletowawy odcień warg Twojej
klientki, tym bardziej powinnaś zaproponować ciepły odcień
pigmentu z dodatkiem koloru pomarańczowego. Naturalny
odcień warg niebieskawy lub fioletowy w okresie zimowym
jest normalnym objawem. Niska temperatura sprawia, że ich
odcień może się zmienić, ponieważ naczynia krwionośne się
obkurczają, by zachować więcej ciepła. Jeżeli jednak czerwień
wargowa utrzymuje stale chłodny odcień, warto skonsulto-
wać to z lekarzem, ponieważ może to świadczyć o problemach
z układem oddechowym lub krążeniem. Fioletowe usta wska-
zują na to, że krążenie w ich obrębie jest zaburzone.
ŁUK BRWIOWY
Łuk brwiowy również powinien być traktowany dwojako. Ze
względu na lokalizację w obrębie kości oczodołowej obszar
od nasady do łuku charakteryzuje się skórą nieco grubszą
w stosunku do okolicy od łuku do końcówki, dlatego tę okolicę
powinnyśmy pigmentować delikatniej. Szczególną uwagę na
ten obszar powinny zwrócić osoby, wykonujące microblading.
Skóra każdego człowieka składa się z trzech warstw: naskórka,
skóry właściwej i tkanki podskórnej.
NASKÓREK
Zbudowany jest z keratynocytów i składa się z pięciu warstw
(warstwa rogowa, jasna, ziarnista, kolczysta, podstawna). Wna-
skórku regularnie co 28 dni (u osób starszych nawet 50-60 dni)
dochodzi do procesu keratynizacji, czyli procesu wyłuszczania.
Gdyby pigment osadzony był zbyt płytko np. w warstwie ziar-
nistej lub kolczystej makijaż nie utrzymałby się tak długo, jak
byśmy tego chcieli ze względu na proces wyłuszczania. Stąd
bierze się problem z utrzymywaniem się pigmentu, np. przy
łuszczycy, podczas której dochodzi do zbyt szybkiego procesu
keratynizacji – skróconego z 28 do 4 dni. Na pytanie, czy w ta-
kim przypadku pigmentować, odpowiadam – tak. Jeżeli zmiany
łuszczycowe nie dotyczą obrębu pigmentowanego obszaru. Mu-
simy jednak uprzedzić klientkę, że niestety w kilku przypad-
kach przy przerwaniu ciągłości skóry dochodziło do tzw. efektu
Kobnera – rozprzestrzenienia zmian łuszczycowych na obsza-
ry nieobjęte dotąd zmianami skórnymi.
Melanocyty amakijaż permanentny
Melanocyty to komórki znajdujące się w warstwie podstaw-
nej naskórka, które wytwarzają, a także magazynują pigment
zwany melaniną. Melanina odpowiada za barwę skóry i wło-
sów oraz kolor oczu.
Z wiekiem dochodzi do zmniejszenia lub zwiększenia wy-
twarzania melaniny oraz jej nierównomiernego rozkładania
w skórze, czego skutkiem mogą być przebarwienia skórne.
W makijażu permanentnym kolor skóry odgrywa znaczącą
rolę przy wyborze pigmentu. Klasyfikacja, według której su-
gerujemy się odcieniem skóry, to skala fototypów Fitzpatricka.
Mianem fototypów określa się rodzaje skóry w zależności od
zawartej w nich ilości melaniny – barwnika skóry. W oparciu
o klasyfikację Fitzpatricka istnieje 6 fototypów skóry.
Pamiętajmy, że jeden kolor pigmentu może wyglądać zupeł-
nie inaczej na kobiecie z fototypem 2, a inaczej na fototypach
3 lub 4. Nasza szerokość geograficzna najczęściej daje nam
możliwość pracy z fototypem 2 lub 3.
Komórki Langerhansa
Komórki Langerhansa są makrofagami, znajdującymi się rów-
nież w naskórku. Są współodpowiedzialne za prawidłowe dzia-
łanie systemu odpornościowego, mogą stymulować produkcję
limfocytów. Mają zdolność migracji i są w stanie przekazać do
innych komórek układu odpornościowego informację o wy-
kryciu ataku „intruza”, czyli ciała obcego. Komórki Langerhan-
sa mają zdolność do fagocytozy, czyli wchłonięcia i zniszczenia