5 / 2016 / vol. 5
Kosmetologia Estetyczna
516
A
artykuł
mikropigmentacja
|
|
NIEODPOWIEDNIE ZNIECZULENIE
Skupiając się na tym, by zabieg był bezbolesny dla klientek zapo-
minamy, że niektóre znieczulenia, zwłaszcza zawierające w swo-
im składzie adrenalinę czy jej pochodne (np. epinefrynę), mocno
obkurczają naczynia krwionośne i mogą być przyczyną niskiej ab-
sorpcji pigmentu w skórze. Pracując na ustach lekko, nie musimy
szukać na rynku jak najsilniejszych znieczuleń, ponieważ okazuje
się, że przy subtelnej pracy nie są po prostu potrzebne, zaś efekt
pracy bezmocno obkurczających naczynia anestetykówprzynosi
dużo lepsze efekty końcowe. Nie spotka nas również wtedy sytu-
acja mocnego zasinienia ust tuż po zabiegu. Pamiętajmy również
o bezpieczeństwie. Używanie zbyt silnych znieczulaczy może do-
prowadzić do nieprzewidzianej reakcji alergicznej.
|
|
NIEODPOWIEDNIE NAPINANIE POWIERZCHNI
Powierzchnia ust jest niezwykle delikatna i takiego też trak-
towania wymaga podczas zabiegu. Zbyt agresywne napinanie
czerwieni wargowej może doprowadzić do powstania dodatko-
wych mikrouszkodzeń nakłutej powierzchni i utrudnić w efek-
cie dalszą pigmentację. Osobiście jestem zwolenniczką niemal
bezdotykowej pracy na ustach z równoczesnym naddawaniem
czerwieni wargowej igle. Lekko przytrzymane – naddane usta
przyjmują pigment bardzo efektywnie. Przy tak delikatnej pra-
cy również odczucia bólowe klientki są dużo mniejsze.
|
|
PRACA NAMOKREJ POWIERZCHNI
Pigment bardzo nie lubi, kiedy „atakuje” go woda. Praca na su-
cho jest niezwykle skuteczną techniką zwiększenia jego wni-
kania w skórę. Często spotykam się z tym, że kursantki chcą
utrzymać obszar pigmentowany w absolutnej czystości pod-
czas zabiegu, starając się na bieżąco wymywać dopiero co za-
pigmentowaną czerwień wargową. Niestety usuwają wówczas
dużą część pigmentu, który miałby szansę osadzić się w skórze.
Stosując odpowiednie techniki osuszania zapigmentowanej po-
wierzchni, jesteśmy w stanie połączyć czystość podczas zabie-
gu z niemal 100-procentową efektywnością pigmentacji. Nagle
okazuje się, że pigmentujemy dwa razy szybciej!
|
|
ZBYT DŁUGI CZAS WYKONYWANIA ZABIEGU
Usta nie lubią zbyt długich pigmentacji. Z mojego doświadcze-
nia wynika, że optymalny czas wykonywania zabiegu to 60-
90 minut. Po tym czasie ta delikatna powierzchnia zaczyna się
bronić i powoli działa przeciwko nam. Pigment coraz ciężej jest
przyjmowany przez skórę, praca zaczyna się wydłużać. Rów-
nież odczucia bólowe stają się coraz większe. Im dłużej będzie-
my nakłuwać przestrzeń zabiegową, tym większe mikrouszko-
dzenia w skórze spowodują, że duża część pigmentu się z niej
wyłuszczy w procesie gojenia się skóry. Często lepiej skończyć
zabieg wcześniej, nawet jeśli usta nie są dopracowane w 100%.
Okazuje się, że w procesie gojenia utrzymały dużo więcej pig-
mentu niż te, które w dłuższym zabiegu dopracowane były per-
fekcyjnie. Początkowe linergistki zachęcam do skrócenia czasu
zabiegowego poprzez podzielenie sobie pracy: podczas pierw-
szej sesji postarajcie się skupić na formie – konturze z lekkim
rozcieniowaniem, podczas drugiej sesji uzupełnijcie kolor na
pozostałej powierzchni.
Jedna z moich kursantek napisała kiedyś do mnie w środku
nocy: „Agnieszko, zrozumiałam to właśnie! Bardzo dziękuję za
Twoją wskazówkę! Właśnie dotarło do mnie to, co powiedziałaś
mi pół roku temu!”. Zastanawiałam się, co takiego ma na myśli.
„Powiedziałaś, żebym przestała walczyć z igłą i zaprzyjaźniła
się z nią – i dziś podczas pigmentacji ust to właśnie zrobiłam”.
Myślę, że tak właśnie to działa. Moment, w którym zrozu-
miemy, że igła jest przedłużeniem naszej dłoni, jest początkiem
świadomej pigmentacji. Od tego momentu zaczyna się praw-
dziwa praca twórcza, co przychodzi wraz z doświadczeniem.
Często są to długie miesiące pracy. Dlatego tak ważny jest do-
bry start w zawodzie, wybór odpowiedniego trenera, który
po skończonym szkoleniu wspiera i służy radą, dając poczucie
bezpieczeństwa. Bardo ważną rolę odgrywają narzędzia pracy
(urządzenia i pigmenty), które sprawią, że praca będzie łatwiej-
sza na początku tej trudnej, lecz pięknej drogi pigmentacji.
a
b
c
Fot. 3
Usta;
a
przed wykonaniem makijażu permanentnego,
b
tuż po zrobieniu,
c
po wygojeniu