KE 2016.06 - flipingbook full - page 51

6 / 2016 / vol. 5
Kosmetologia Estetyczna
597
artykuł naukowy
Kosmetologia Estetyczna
N
Fot. 11
Wieczorowy makijaż współczesny
Źródło:
[I]
|
|
PODSUMOWANIE I WNIOSKI
W artykule autorzy przedstawili, na podstawie opisu oraz
autorskich fotografii makijaży stylizowanych, ewolucję kano-
nicznych makijaży w XX w. oraz efekty ich wykorzystania we
współczesnych stylizacjach.
Wpływ na trendy panujące w każdym opisanym okresie mie-
li nie tylko wizażyści [16]. Tworzyli je także producenci kosme-
tyków, projektanci mody, kobiety manifestujące swoje prawa,
spragnione piękna po wojnie, a także sama historia [20, 21, 22].
Zmiany społeczno-kulturowe, rozwój technologii oraz maso-
wa produkcja kosmetyków do makijażu sprawiły, że współcze-
sna kobieta posiada produkty do makijażu, nawet jeżeli maluje
się tylko okazjonalnie [23].
Obecnie makijaż z funkcji wyłącznie użytkowej przybrał for-
mę sztuki pozwalającej upiększyć, zmienić, wyrazić, wykreować
siebie. Liczne poradniki, blogi, szkoły wizażu, charakteryzacji
umożliwiają naukę różnych technik wizażu, zdobycie wiedzy
teoretycznej, ale i historycznej, któramoże pobudzić wyobraźnię
i kreatywność w tworzeniu odpowiednich stylizacji.
Trendy w modzie i makijażu powracają cyklicznie. Niektóre
z nich są ponadczasowe i uniwersalne, co powoduje, że spraw-
dzają się bez względu na okres i typ urody. To, co było modne
w poprzednich dekadach, staje się inspiracją dla współczesnych
trendsetterów, tak jak w przypadku makijażu w stylu retro. Ma-
kijaże retro doskonale pasują na wiele okazji. Są ponadczasowe,
wyraziste, niezwykle kobiece i mimo upływającego czasu nie
tracą swojego uroku. Wiele współczesnych gwiazd popkultury
zaistniało dzięki nawiązaniom w makijażu do poszczególnych
dekad XX w. Styl retro ma także odzwierciedlenie na pokazach
mody u najlepszych projektantów. Wydaje się, że praktycznie
każda kobieta może wyglądać w stylizowanym makijażu do-
brze, ponieważ można z nim eksperymentować. Musi być on
jednak dopasowany do jej wieku, stylu, charakteru i okazji
[12, 13, 14, 15, 35, 36].
|
|
LITERATURA
1.
E. Weiberg:
Psychospołeczne aspekty dermatologii estetycznej
, [w:] L. Baumann, K. Pa-
dlewska (red.):
Dermatologia estetyczna
, Wyd. PZWL, Warszawa 2013, 347-355.
2.
J. Szczygieł-Rogowska, J. Tomalska:
Historia kosmetyki w zarysie: z dziejów kosmetyki
i sztuki upiększania od starożytności do poł. XX w.
, Wyższa Szkoła Kosmetologii w Bia-
łymstoku, Białystok 2007, 8-114.
3.
I.Rudowska:
Kosmetykawczorajidziś
,WydawnictwoSpółdzielcze,Warszawa1989,3-131.
4.
W. Tatarkiewicz:
Historia estetyki
, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009,
33-35, 38, 60-74, 87.
5.
K. Mulvey, M. Richards:
Kanony piękna: zmieniający się wizerunek kobiety w latach
1890-1990
, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1998, 4-205.
6.
D. Golińska:
Kanony kobiecej urody: od starożytnego Egiptu po XXI wiek
, Grupa Wy-
dawnicza Foksal Wydawnictwo Buchmann, Warszawa 2014, 3-224.
7.
R. Corson:
Fashions in hair: The First Five Thousand Years
, Peter Owen Publishers, Lon-
don 2005, 3-628.
8.
Słownik Języka Polskiego PWN, W. Doroszewski (red.),
-
non;2562751.html (dostęp z dnia 28.07.2016).
9.
Wolny Wielkojęzyczny Wikisłownik,
(dostęp
z dnia 28.07.2016).
10.
M. Gołaszewska:
Fascynacja złem. Eseje z teorii wartości
, Wydawnictwo Naukowe
PWN, Warszawa-Kraków 1994, 229.
11.
Słownik Języka Polskiego PWN, W. Doroszewski (red.),
kanoniczny.html (dostęp z dnia 28.07.2016).
12.
J. Harding:
Vintage makeup: A Style Guide to the 1920s, 1930s, 1940s and 1950s
, Jane
Harding, 2013, 3-32.
13.
L. Rennells:
Retro makeup. Techniques for Applying the Vintage Look
, HRST Books, De-
nver 2011, 2-104.
14.
N. Tompson:
Style me vintage. Step-by-Step Retro Look Book: Clothes, Hair, Make-up
, Pa-
vilion Publishing, Bringhton 2012, 2-272.
15.
A. Bjork, D. Turudich:
Vintage face Period Looks from the 20s, 30s, 40s, & 50s
, Stream-
line Press, Leicester 2001, 2-96.
16.
H&MUA Team,
Peroid hair and makeup
,
(dostęp
z dnia 26.07.2016).
17.
S. Mc Glinchey,
History of makeup
,
(dostęp z dnia 27.07.2016).
18.
F.E. Basten:
Max Factor. Człowiek, który dał kobiecie nową twarz
, Wydawnictwo Znak,
Kraków 2013, 2-216.
19.
M. Fitoussi:
Helena Rubinstein. Kobieta, która wymyśliła piękno
, Warszawskie Wydaw-
nictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2013, 2-352.
20.
G. Carter:
Vanity Fair 100 Years: From the Jazz Age to Our Age
, Harry N. Abrams, New
York, United States, 3-456.
21.
F. Boucher:
Historia Mody
, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 2003, 2-480.
22.
A. Oliva, N. Angeletti:
In Vogue: An Illustrated History of the World’s Most Famous Fa-
shion Magazine
, Rizzoli International Publications, New York 2012, 3-444.
23.
S. Williams, B. Youngs,
Maybelline – historia rodziny, która stworzyła Maybelline
, Wy-
dawnictwo Muza, Warszawa 2014, 2-478.
24.
L. Woodhead:
Helena Rubinstein i Elizabeth Arden – Barwy wojenne
, Wydawnictwo
Świat Książki, Warszawa 2004, 2-414.
25.
MAKEUP Trendy
, 1/2011-2/2016,
/ (dostęp z dnia 28.07.2016).
26.
M.Rajczykowska:
Makijaż
,WydawnictwaSzkolne iPedagogiczne,Warszawa2010,2-86.
27.
R. Morris:
Makijaż bez tajemnic
, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2012, 3-256.
28.
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 7 sierpnia 2014 r. w sprawie
klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania
(Dz.U. 2014 Nr 0 poz. 1145 z późn. zm.).
29.
K. Aucoin:
Makijaż – sztuka przemiany
, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2012, 18-153.
30.
M. Quant:
Księga piękności
, Oficyna Wydawnicza Kalliope, Warszawa 1996, 40-54.
31.
M. Rudiger:
Doskonałymakijaż
, Warszawski DomWydawniczy, Warszawa 1992, 11-49.
32.
W. Uzarowicz:
Sztuka makijażu profesjonalnego
, Wydawnictwo Uzarowicz, Warszawa
2012, 45-150.
33.
B. Brown:
Perfekcyjny makijaż
,
Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2011, 135-210.
34.
B. Brown:
Magia spojrzenia
, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2014, 54-72.
35.
R. Corson:
FashionsinMakeup: FromAncient to Modern Times
, Peter Owen Ltd., London
2010, 2-664.
36.
L. Eldridge:
Face Paint: The Story of Makeup
, ABRAMS Image, London 2015, 2-240.
37.
M. Bogucka:
Gorsza płeć. Kobieta w dziejach Europy od Antyku po wiek XXI
, Warszawa
2005.
38.
A. Gromkowska-Melosik:
Kobieta epoki wiktoriańskiej. Tożsamość, ciało i medykalizacja
,
Wydawnictwo Impuls, Kraków 2013, 63-93.
|
|
Źróda fotografii
I.
Archiwum własne współautora – Wiktorii Gajewskiej
1...,41,42,43,44,45,46,47,48,49,50 52,53,54,55,56,57,58,59,60,61,...112
Powered by FlippingBook