6 / 2016 / vol. 5
Kosmetologia Estetyczna
589
artykuł naukowy
Kosmetologia Estetyczna
N
otrzymano / received
15.07.2016
poprawiono / corrected
10.08.2016
zaakceptowano / accepted
12.09.2016
|
|
Streszczenie
Mimo istnienia pewnych uniwersalnych cech atrak-
cyjnego wyglądu, kwestie kulturowe i historyczne
wpływają na postrzeganie piękna oraz powodują
występowanie specyficznych, określonych dla da-
nego okresu historycznego lub danego obszaru cech
nazywanych kanonem.
Celem pracy było ukazanie charakterystycznych
dla kanonicznych makijaży poszczególnych dekad
XX w. cech i konsekwencji ich wykorzystania we
współczesnych stylizacjach.
Poddano analizie wybrane źródła literaturowe
oraz internetowe. Na tej podstawie wykonano i udo-
kumentowano współczesne stylizacje makijażowe
inspirowane opracowanymi charakterystykami.
Słowa kluczowe:
kanon, makijaż, XX wiek, makijaż
współczesny, makijaż stylizowany, makijaż retro
|
|
Abstract
Although certain universal features of attractive appe-
arance do exists, cultural and historical factors have im-
pact on the perception of beauty and cause the occur-
rence of specific, defined for a given historical period or
area characteristics, known as canon.
The aim of this paper was to indicate characteristic
features of the canonical make-up of the twentieth cen-
tury decades and consequences of their use in contem-
porary make-up styling.
Selected literature and Internet sources were analy-
zed. Based on the analysis, several styling of contem-
porary make-up inspired with described characteristics
were developed and documented.
Key words:
canon, make-up, twentieth century,
contemporary make-up, make-up stylized, retro make-up
»
590
Joanna Klonowska,
Michał Wiciński,
Wiktoria Gajewska
Wydział Nauk o Zdrowiu
Wyższa Szkoła Inżynierii
i Zdrowia wWarszawie
ul. Bitwy Warszawskiej
1920 r. 18
02-366 Warszawa
M:
+48 518 155 303
E:
joanna.klonowska@
wsiiz.pl
|
|
WPROWADZENIE
Historia upiększania ciała obejmuje co najmniej
40 tys. lat, co świadczy o długiej fascynacji ludzi
pięknem i ich troską o wygląd [1]. Szczególnie ko-
biety upiększały swoje ciało, a przede wszystkim
twarz, za pomocą kosmetyków [2, 3]. Zjawisko zain-
teresowania urodą tłumaczone jest przez filozofów,
psychologów, socjologów i pedagogów. Twierdzą oni
zgodnie, że mimo istniejących pewnych uniwersal-
nych cech atrakcyjnego wyglądu, kwestie kulturo-
we i historyczne wpływają na postrzeganie piękna
i powodują występowanie specyficznych, określo-
nych dla danego okresu historycznego lub danego
obszaru cech nazywanych kanonem.
Według W. Tatarkiewicza w każdej epoce istniał ja-
kiś charakterystyczny dla niej kanon urody, uwzględ-
niający klasyczne postrzeganie piękna jako ład, har-
monię, właściwe proporcje i zgodność części [4]. Pojęcie
kanonu zawsze było ściśle powiązane z zagadnieniami
proporcji, będąc jednocześnie wyrazem poglądów es-
tetycznych panujących w danym okresie rozwoju kul-
tury. Przykładem jest kanon architektoniczny, który
był wyrazem poglądu, iż doskonałość formy w sztuce
architektonicznej jest uzależniona od matematyczne-
go stosunku części danej kompozycji do jej całości. Dla
każdej epoki istniał także charakterystyczny dla niej
rodzaj kobiecej urody podkreślony specyficznym ubio-
rem, fryzurą, a także makijażem [5-7].
Zgodnie z definicją kanon to „ogólnie przyjęta
w danej epoce norma estetyczna” [8], „ogólnie przy-
jęta zasada czy wzorzec postępowania, estetyki”
[9], „zespół wzorców, reguł i metod wytwarzania,
obowiązujących w danym okresie w odniesieniu
do przedstawiania ludzkiej postaci, stylu architek-
tonicznego, lub wszelkich form artystycznych na
określonym obszarze, ma charakter historyczny
i zmienia się zależnie od warunków kulturowych
danej epoki i od zróżnicowań etnicznych” [10].
Przymiotnik „kanoniczy” oznacza „ogólnie przy-
jęty jako norma, obowiązujący” [11]. W odniesieniu
do makijażu można więc mówić o makijażu kano-
nicznym, czyli zgodnym z ogólnie przyjętym spo-
sobem ozdabiania twarzy za pomocą kosmetyków,
obowiązującym w danym okresie.
Kanoniczne makijaże XX w.
i ich implikacje
we współczesnych stylizacjach
Canonical make-ups of the twentieth century
and their implications in contemporary styling