KE 2017.05 - Flipingbook - caly - page 82

5 / 2017 / vol. 6
Kosmetologia Estetyczna
512
artykuł naukowy
Kosmetologia Estetyczna
N
|
|
Wolność dowyrażania siebie
Wypowiedzi osób zdobiących swoje ciało: „Tatuuję się, ponieważ
chcę”, „Tatuuję się, ponieważ mogę”, „Tatuuję się, ponieważ mam
do tego prawo” świadczą o istocie wolności od ograniczeń stano-
wiących przeszkodę w realizacji swojego „Ja”. Niezwykle ważna
jest zatem możliwość przeciwstawienia się nieautentycznemu,
opresyjnemu wizerunkowi własnej osoby, stworzonemu przez
innych. W tymwypadku znakowanie ciała to negocjowanie pra-
wa do decydowania o własnym życiu i osobistej wolności, swo-
isty gest wyzwolenia, upodmiotowienia swojej osoby.
Jest to silnie powiązane ze stereotypizacją zjawiska tatuażu,
wynikającą z jego wcześniej pokrótce przedstawionej historii.
Symboliczne przypisanie się bowiem do grup negatywnie po-
strzeganych społecznie nonkonformistów, buntowników, out-
siderów czy nawet przestępców, może stanowić komunikat in-
formujący jednostkę oraz jej otoczenie o decyzji kształtowania
siebie wbrew wszelkim ograniczającym determinacjom, niechę-
ci do bezmyślnego szufladkowania, klasyfikowania oraz miesz-
czenia się w wyznaczonej przez znaczącą większość „normie”.
Deklaracja osobistej decyzyjności, niezależności i wolności
pozwala na realizowanie tej ostatniej, doświadczanie jej, osiąga-
nie poprzez samodzielne działania. Widoczne jest więc tu znów
poczucie sprawstwa, swoistej kontroli nad sobą i codziennym
życiem, której zakres można nieustannie samemu negocjować.
Nie należy jednak zapominać, iż zbyt wyraźne uzewnętrz-
nianie swojej inności może nieść za sobą przykre skutki ubocz-
ne, niejednokrotnie wykluczające z istotnych obszarów życia
społecznego – czasem przemoc fizyczną, a najczęściej bycie
obiektem werbalnych ataków czy stygmatyzacji. Ta ostatnia
zaś, nierzadko początkowo pozornie wzmacniająca „Ego”, czę-
sto zaczyna stanowić źródło negatywnych emocji, na przykład
lęku, stanowiąc na nowo ryzyko utraty poczucia bezpieczeń-
stwa i własnej tożsamości [3-5].
|
|
PODSUMOWANIE
Zarówno sama skóra, jak i jej tatuowanie mogą pełnić różnorod-
ne, często nieświadome psychologiczno-psychoterapeutyczne
funkcje; zaprzeczać rozłące i utracie; być próbą pozornego od-
dzielenia się, zakrycia wstydliwego, w czyimś mniemaniu, cia-
ła czy zaradzenia niespójności własnego „Ego”. W niektórych
przypadkach też mogą stanowić wyraz żalu wobec innej osoby
czy próbę desperackiego uzyskania wolności do podejmowania
decyzji o sobie samym. Czasem są one również wyrazem zwy-
czajnego konformistycznego podążania za modą, kierującą się
przyjętymi kanonami piękna, do których dopasowywanie się
może podnosić poczucie swojej atrakcyjności, a tym samym wła-
snej wartości i samooceny. Błędembyłoby jednak potraktowanie
tego jako zamkniętej listy oraz jednoznaczna jej interpretacja.
Granica pomiędzy sukcesem odnalezienia własnej spójnej toż-
samości a cierpieniem wynikającym ze stygmatyzacji jest jednak
cienka. Ta pierwsza najczęściej gwarantuje odpowiednie poczucie
kontroli i niezależności, nierzadko natomiast konsekwencją tej
ostatniej jest przemoc nieuchronnie doprowadzająca do punktu
wyjścia. Konsekwencją „skutecznej psychoterapii tatuażem” po-
winno więc być nie tylko pełne, świadome odrodzenie własnego
„Ja”. Nie mniej istotne jest bowiem nabycie umiejętności samodziel-
nego, właściwego korzystania z niego i obdarowywania samego
siebie prawem do wolności, ze świadomością istnienia śladów
wcześniejszych doświadczeń. Od tych ostatnich można się zaś je-
dynie konstruktywnie „odgrodzić”. Są one niewymazywalne, bez
względu na ilość trwałych rysunków na ciele.
|
|
LITERATURA
1.
A. Lemma:
Pod skórą. Psychoanalityczne studium modyfikacji ciała
, IMAGO, Gdańsk
2014, 200-230.
2.
U. Karacaoglan:
Tattoo and taboo: On the meaning of tattoos in the analytic process
,
The International Journal of Psychoanalysis, 93, 2012, 5-28.
3.
C.R. Sanders, D.A. Vail:
Customizing the Body. The Art and Culture of Tattoing
, Temple
University Press, Philadelphia 2008.
4.
A. Dziuban:
Gryztożsamością.Tatuowanieciaław indywidualizującymsięspołeczeństwie
polskim
, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.
5.
M. Tiggemann, L.A. Hopkins:
Tattoos and piercings: bodily expressions of uniqueness?
,
Body Image, 3, 2011, 245-250.
Barwniki do ust Nude Long-Time-
-Liner to absolutna nowość na
rynku makijażu permanentnego.
Nowe, pudrowe i meganaturalne
odcienie podbijają serca kobiet na
całym świecie. Swoimi właściwo-
ściami i kolorystyką wpisują się
w najnowsze trendy mody. Barw-
niki po wyłuszczeniu dają efekt
naturalnych, lekko przypudrowa-
nych ust. To idealna propozycja
dla kobiet, które cenią naturalność i delikatny i niezobowiązujący makijaż.
Nude Love – ciepły pudrowy beż. Efekt po wyłuszczeniu jest bardzo na-
turalny, pudrowy, jakby lekko zmatowiony fluidem. Kolor polecany pa-
niom, które chcą złagodzić intensywny makijaż, np. różowych ust.
NudeBrown–ciepły,pudrowybeżzłamanyróżempolecamyosobomo jasnych
ustach, ceniących bardzo naturalny efekt makijażu. Idealny również do od-
świeżenia intensywnychmakijaży oraz gaszenia intensywnych kolorów.
Nude Pink – chłodny odcień różu polecany osobom, którym zależy na
delikatnym podkreśleniu ust. Idealny do chłodnych typów kolorystycz-
nych urody. Pozwala osiągnąć bardzo naturalny, świeży efekt makijażu.
Nude Rose – ciepły odcień, który można określić jako „morelowy, pudro-
wy”. Nadaje się idealnie do ciepłych typów kolorystycznych, do ocieplenia
i rozświetlenia zbyt chłodnych, ciemnych, „sinych” ust.
Nude Berry – dla wszystkich kobiet lubiących kolor fuksji. Efekt po zabie-
gu tym barwnikiem to chłodny, fuksjowy odcień. Polecany do chłodnych
typów kolorystycznych. Sprawdza się przy niezbyt ciemnych ustach.
Nude Passion – chłodny róż. Polecany do chłodnych typów kolorystycz-
nych. Po wyłuszczeniu daje efekt bardzo naturalnych ust.
W: sklep.permanentnywarszawa.pl
Barwniki do ust Nude Long-Time-Liner
1...,72,73,74,75,76,77,78,79,80,81 83,84,85,86,87,88,89,90,91,92,...122
Powered by FlippingBook