6 / 2017 / vol. 6
Kosmetologia Estetyczna
628
A
artykuł
makijaż permanentny
•
Przedstawicielki typu urody „lato” mogą mieć albo jasną
i cienką (nawet porcelanową), albo oliwkową skórę. Nie po-
winny malować brwi odcieniami z dużą ilością szarego, po-
nieważ odcień grafitowy będzie dominował.
•
Typ „zima” jest blady, jakby nie miał wystarczająco dużo ko-
loru (niebieski subton). To dlatego wszelkie odcienie szarości
na brwiach mogą rozmyć się w odcień niebieski. Używane do
makijażu ust pigmenty zawierające nadmierne ilości koloru
ciemnoniebieskiego (lilioworóżowy, fuksja) często przecho-
dzą w popielaty z odcieniem liliowego lub sinoniebieski.
Kolor czarny lub ciemnoszary użyty na skórze o chłodnym,
różowym odcieniu zawsze przechodzi w ciemnoniebieski lub
jasnoniebieski.
Ważne, aby zrozumieć, że ciepły ton skóry zawsze łączy się
z zimnym kolorem włosów.
Chłodny ton skóry idzie w parze z ciepłym kolorem włosów.
Kolor oczu, w tym przypadku, musi jeszcze bardziej zrówno-
ważyć ogólne wrażenie i zwiększyć harmonię. Jeżeli skóra
ma neutralny, zrównoważony ton, trudny do sklasyfikowania,
wówczas zarówno włosy, jak i oczy będą miały trudny do okre-
ślenia kolor. Znajomość tej zasady pomoże specjaliście makijażu
permanentnego określić typ cery, nawet jeśli klientka ma far-
bowane włosy i nosi kolorowe soczewki kontaktowe.
Najczęściej uważa się, że naturalna opalenizna nie ma istotnego
wpływu na ton skóry. Jednak towłaśnie opalenizna jest myląca dla
wizażysty, gdyż wysyła nieprawidłową informację o naturalnym
subtonie skóry. Trzeba więc zwracać uwagę na miejsca na ciele,
które nigdy nie są opalane. Tylko one mogą dać rzeczywisty obraz.
W rzeczywistości określenie, czy skóra ma ciepłą czy zimną
tonację, może być bardzo trudne. Problem ten mogą rozwiązać
tylko specjaliści od analizy kolorystycznej wyglądu, którzy
mieli do czynienia z wieloma klientkami.
W procesie określania naturalnego kolorytu skóry należy
wziąć pod uwagę następujące cechy: jasność odcienia koloru
i nasycenie różnych kolorów w porównaniu ze skórą, oczami
i włosami. Możliwe jest określenie dominujących cech wyglą-
du: jasności lub głębi kolorytu, delikatności lub kontrastowości
i ciepłej lub zimnej tonacji.
•
Typ jasny: wiosna lub lato.
•
Typ głęboki: zima lub jesień.
•
Typ delikatny: lato lub jesień.
•
Typ kontrastowy: zima lub wiosna.
•
Typ ciepły: jesień lub wiosna.
•
Typ zimny: zima lub lato.
Przy takiej gradacji każda z pór powtarza się trzykrotnie, tj.
możliwe jest posiadanie trzech cech dominujących. Jednak
tylko jedna z trzech dominujących cech ma znaczenie pod-
stawowe. To właśnie ona określa podstawową paletę kolorów.
O dodatkowych kolorach decyduje się na podstawie cech dru-
gorzędowych i trzeciorzędowych.
Nowoczesna analiza kolorystyczna klasyfikuje wygląd na
podstawie mieszanki tych trzech pigmentów.
•
Koloryt (zwłoskiego
colorito
, z łacińskiego
color
) – kompozycja,
spójność, połączenie kolorów (tonów szeregu chromatyczne-
go) pasujących do siebie nawzajem. Naturalny, rzeczywisty
koloryt jest najbardziej harmonijny, poprawny i odpowiedni.
Najlepszym wyborem jest wybór oparty na wyglądzie natural-
nym. Koniecznie należy brać go pod uwagę przy doborze maki-
jażu permanentnego. Makijaż ozdobny daje efekt tymczasowy
i służy stworzeniu wizerunku w określonym stylu do określo-
nego celu (impreza, wesele, sesja zdjęciowa itp.).
Makijaż permanentny przede wszystkim musi mieć naturalny
charakter, ponieważ będzie współistniał z naturalnym kolorytem
przez wielemiesięcy i lat. Nie należy także zapominać o jasności, na-
syceniu i kontraście wybranych odcieni. Stosowanych w zwykłym
makijażu jasnych kolorów nie należy używać w makijażu perma-
nentnym. Wyglądają nienaturalnie, a często nawet wulgarnie.
•
Nasycenie koloru to cecha czystości i jasności odcienia (ko-
loru) chromatycznego. Określa się je na podstawie braku
wtrąceń innych odcieni. To dlatego główne kolory spektrum,
takie jak czerwony, niebieski i żółty, są bardziej nasycone.
Najmniej nasyconymi kolorami achromatycznymi są czarny
i biały: dlatego mają maksymalną zdolność absorbowania ko-
lorów z szeregu chromatycznego. Dodanie czerni i bieli do
koloru zmienia ton i zmniejsza jego nasycenie.
•
Jasność to cecha koloru lub odcienia chromatycznego okre-
ślana przez połączenie nasycenia i jasności. Na przykład
ciemne kolory – niebieski i fioletowy – mają głębię wizualną,
w związku z czym mają wystarczające nasycenie; z kolei ja-
sne kolory – żółty i pomarańczowy – nie są aż tak głębokie
i nasycone, są jednak jaśniejsze.
•
Delikatność to cecha jakości koloru. W achromatycznej skali
kolorów (czerń i biel) najbardziej zaznaczony jest wzór: od
najjaśniejszej bieli do głębokiej czerni.
Najdelikatniejszymi kolorami spektrum są żółty i pomarańczowy,
czerwonyizielonysąśrednie;anajciemniejszesąniebieskiifioletowy.
Ponadto delikatność każdego odcienia koloru może różnić się
wwyniku zmiany jego nasycenia, tj. dodania bieli i czerni, czyli
stworzenia tonu. Na podstawie takiej szczegółowej analizy wy-
glądu można wyciągnąć wnioski na temat dalszych modyfika-
cji w trakcie modelowania wyglądu.
|
|
PODSUMOWANIE
Każdy linergista inaczej określa priorytety. Niektórzy przy-
kładają większą uwagę do aspektów medycznych, inni kładą
nacisk na technikę wykonywania makijażu permanentnego,
pozostali uważają, że konieczne jest bycie artystą. Wielu z nich
uważa, że makijaż permanentny ma charakter ozdobny. Oczy-
wiste jest, że makijaż permanentny obejmuje wszystkie te pa-
rametry. Jeżeli zabieg jest wykonany poprawnie pod względem
technicznym, ale zakłócona jest harmonia wizerunku, a kolor
i kształt są dobrane niepoprawnie, bardzo niewiele osób doceni
jakość twojej pracy. Oceniają nas głównie nasze klientki!
Nieumiejętnie wykonany makijaż może zmienić twarz
w przesadnie pomalowaną maskę, która może wyglądać ina-
czej po nałożeniu makijażu, jednak niekoniecznie lepiej.