< Previous6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 128 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA E Ważne pytanie, które stawiam na szkoleniach, to: „Co ma dalej zrobić klient?”, gdy już dostrzeże reklamę. Mamy na to ułamek sekundy, aby przekuć zainteresowanie w działa- nie. Niestety jest to aspekt bardzo często pomijany. A klient nie zawsze chce od razu kupować produkt czy usługę. Rolą stratega marketingowego jest tak zaprojektować proces, aby pozyskać tzw. leada – poprzez zapis do newslettera, odbiór gratisu, pozostawienia kontaktu (e-mail, telefon). Te działa- nia przybliżają do zakupu, klient oswaja się z nami. Warto pamiętać o tym, że jedna reklama czy komunikat zwykle nie zapewni wysokiej sprzedaży. Te aspekty wy- magają strategicznego podejścia, ułożenia całej koncepcji, a także ciągłego jej usprawniania i na końcu – konsekwent- nego stosowania jej długofalowo. Nie należy zostawić ich przypadkowi ani nie zakładać, że agencja poda gotowe roz- wiązania. To Ty najlepiej znasz swoją markę, pochyl się nad ścieżką klienta, opracuj swoje mocne strony, wyróżniki na tle konkurencji. MIT 2. NIKT JUŻ NIE CZYTA Oglądamy dużo, to prawda, ale tekst jest ważny jak nigdy do- tąd. W postaci skondensowanej jako napisy, nagłówki, które często decydują o tym, czy w ogóle nastąpi klik i przeniesie- nie w świat oferty danej firmy. Treść dopełnia obraz. Mówią o tym najświeższe dane, coraz więcej użytkowników ogląda filmy wideo z napisami i bez dźwięku (a jeśli film ma napisy, to 80% widzów jest skłonnych obejrzeć go do końca). Tekst ma bardzo duże znaczenie w reklamie, zwłaszcza jeśli klient zainteresuje się danym rozwiązaniem i zacznie je rozważać. Widząc reklamę z hasłem „mezoterapia igłowa – sposób na odnowę skóry zimą”, potencjalna klientka chce wiedzieć więcej – o szczegółach zabiegu, porównać opcje, słowem: jest gotowa poświęcić czas na zgłębienie tematu. I w tym momencie sprawdzają się dłuższe formy contentu. Są one szczególnie cenione i uzyskują większą liczbę udostępnień – krótkie posty o długości 300-900 słów generują aż 75% mniej linków zwrotnych niż dłuższe formy! Powinny być podane atrakcyjnie, jako sformatowany tekst z nagłówkami. Niczym ten artykuł, który właśnie czytasz. Ważna jest rów- nież struktura tekstu, podzielona nagłówkami, zawierająca pytania i niedopowiedzenia, tak by intuicyjnie przechodzić przez zagadnienie krok po kroku. Ubarwiać je mogą info- grafiki, ikonki, piktogramy, fotografie. Powinny prowadzić klienta, odpowiadać na „niezadane” pytania, rozwiewać wątpliwości, dostarczać powodów do zaufania. Tego typu formy sprawdzą się w sekcji blog na stronie firmy, jak rów- nież porady, wskazówki, FAQ (najczęściej zadawane pytania). Warto dodać, że tak przygotowany tekst działa na roboty Google i wspiera pojawianie się w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO, czyli pozycjonowanie, to kolejna ważna cecha tekstu publikowanego w internecie. Słowa kluczowe to klucze do sukcesu. FAKT. 3 KLIENT JEST WYMAGAJĄCY Najcenniejszą walutą XXI wieku jest uwaga. Żyjąc w cyfrowym świecie, każdego dnia jesteśmy stymulowa- ni nieskończoną liczbą komunikatów i treści. Czujemy się przebodźcowani. Ukuto nawet sformułowanie „ślepoty ba- nerowej”, które mówi o tym, że staliśmy się mniej wrażliwi na wyskakujące okienka z reklamami czy mijane billboar- dy w przestrzeni publicznej. Nauczyliśmy się je ignorować, wzrasta także odsetek osób instalujących aplikacje blo- kujące komunikaty promocyjne. Wobec tego dziś jeszcze bardziej aktualne wydaje się hasło prekursora marketingu J. Trouta: „Wyróżnij się albo zgiń”. Nie walczmy z tymi zjawiskami, nie obwiniajmy za nie klientów czy konkurencji. Szukajmy swojej drogi, nowego sposobu dotarcia, nowych wyróżników, być może nowych rynków. Podpatrujmy, jakie cechy stały się już standardem, do czego klient jest przyzwyczajony, nie mnóżmy cech pro- duktów, czy usług. Źródłem przewagi może być sposób podania, działania – efektywniejszym czasowo. Myślmy, jak możemy ułatwiać klientowi życie, uśmierzać jego bóle, spełniać pragnienia, marzenia, zachcianki. Inspirować go. Pomoże nam w tym obserwacja, aktywne słuchanie i roz- mowa. Od zawsze towarzyszy nam zmiana, wykorzystajmy ją jako szansę. MIT 4. AI ZROBI ZA NAS MARKETING Dr Jacek Kotarbiński, ekspert, autor książek, powiedział niedawno: Wdrażanie sztucznej inteligencji (AI, artificial intelligence) w marketingu jest w moim przekonaniu obo- wiązkową kompetencją. Jeżeli jeszcze tego nie robisz, to na co czekasz? Nie zmienia to fundamentalnego faktu, że istotą marketingu jest przede wszystkim myślenie. (…) Sztuczna in- teligencja sama z siebie niczego nie tworzy. Przetwarza istnie- jące zasoby, na podstawie algorytmów. Niech służy w marke- tingu za świetne narzędzie, które nie zastąpi ludzkiego mózgu. Chciałabym podkreślić słowo „narzędzie”, aby ono wy- brzmiało z tej wypowiedzi. Sztuczna inteligencja w postaci czatu GPT czy generatora obrazów Midjourney to świetny pomocnik do analiz, researchu, inspiracji. Ale korzystajmy z nich umiejętnie, do automatyzacji, recyklingu treści, wy- ciągania szczegółów, ciekawostek, danych, np. o składnikach aktywnych. Pamiętajmy, że sztuczna inteligencja nie stworzy i nie poprowadzi za nas naszego biznesu. Nie idźmy na skró- ty. Tu potrzeba jest myślenia do przodu, strategicznego kre- owania ścieżki klienta. Reagowania na bieżąco, zderzenia się z konkurencją, ze zmianami na rynku, w skali mikro i makro (np. inflacja, wojna). Nie traktujmy klienta jako niewartego naszego osobistego zaangażowania. Nie twórzmy treści, któ- re są wtórne, niskie jakościowo albo nawet niesprawdzone stylistycznie po czacie GPT. Włączmy zdrowy rozsądek. Lepiej publikować mniej, niż ma to zrażać naszych potencjalnych klientów. Dbajmy o klienta i szanujmy go, aby budować z nim relację, która przełoży się na lojalność i sprzedaż.6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 129 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA E PODSUMOWANIE Analizując fakty i mity w marketingu beauty, można dojść do wniosku, że granica między nimi często się zaciera. Zachę- cam Cię w działaniach promocyjnych do bardziej wnikliwego weryfikowania założeń marketingowych. Nie poprzestawaj na powierzchownym stwierdzeniu „to u mnie nie działa”. Do- ciekaj, sprawdź, w którym miejscu na ścieżce klienta tracisz go, gdzie się wymyka i nie przechodzi dalej albo skręca do konkurencji. Uszczelniaj te punkty, łataj dziury w tej drodze. Zrób to sam lub z pomocą konsultanta. Nie zaczynaj stale od nowa, tylko usprawniaj. Korzystaj z dostępnych narzędzi rozsądnie, pamiętając, że nie wykonają za Ciebie pracy stra- tegicznej. Marketing ma przede wszystkim kreować wartość dla klienta, a co za tym idzie – także dla firmy. Dolores Greń z wykształcenia biolog, kosmetolog, mgr zarządzania i marketingu, absolwentka Executive MBA, uczestniczka programu CIM (Chartered Institute of Marketing in London), posiada certyfikat DIMAQ (Digital Marketing Qualification) na poziomie Professional oraz tytuł trenera biznesu. Zawodowo praktyk marketingu strategicznego, siedem lat szefowała działom marketingu organizacji polskich i zagranicznych, w tym w firmie kosmetycznej. Dziś, jako strateg marketingowy, konsultantka biznesu, szkoleniowiec, pomaga branży beauty świadomie podchodzić do marketingu, zarządzania, ścieżki klienta, aby osiągać cele biznesowe. Na co dzień wdraża strategie marketingowe, wypracowuje księgi marki, optymalizuje działania, budżety, wdraża nowe produkty, bada rynek, łącząc marketing z biznesem. Autorka publikacji branżowych, prelegentka, wykładowczyni akademicka, prowadzi zajęcia na poziomie MBA. 6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 131 PREZENTACJA KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA P Bogata w doświadczenie w pracy z klientem do- skonale rozumiem, że każdy jest wyjątkowy i ma swoje indywidualne potrzeby. Dlatego starannie przeprowadzam konsultacje zabiegowe, analizu- jąc oczekiwania i wskazania do zabiegu, aby za- pewniać spersonalizowane podejście i najlepsze rezultaty zabiegowe. W moim gabinecie oferuję różnorodne zabiegi kosmetologiczne i estetyczne, stosując najnowocześniejsze metody i techniki, aby zapewnić skuteczne i bezpieczne działanie. JAK TO SIĘ ZACZĘŁO? Obszar nauk medycznych zawsze należał do mo- ich zainteresowań i pasji. Jednak, kiedy w 2007 r. wyjechałam wraz z mężem do Wielkiej Brytanii, marzenia o rozwoju naukowym zeszły na drugi plan. Na szczęście doczekały się realizacji, a roz- poczęło się od małego gabinetu stylizacji pa- znokci i kosmetyki białej. Mimo bogatego doświadczenia postanowiłam poszerzyć swoją wiedzę poprzez studia kosmeto- logiczne w Warszawie. To była najlepsza decyzja, jaką podjęłam, mimo tak odległego miejsca za- mieszkania. POWIEDZIAŁAŚ A, POWIEDZ B Każdego dnia staram się sprostać standardom, które narzuciłam swojemu gabinetowi w Newca- stle. Zawsze dążyłam i dążę do doskonalenia się w swoim zawodzie, dlatego gdy tylko pojawiła się myśl o studiach kosmetologii klinicznej w WSIiZ w Warszawie, wiedziałam, że jest to kolejny krok do spełnienia moich marzeń. Moim planem na przyszłość, celem oraz marzeniem jest doktorat w dziedzinie nauk medycznych i o zdrowiu. RODZINA Prywatnie jestem żoną i matką trójki dzieci, co niesie za sobą dodatkowe wyzwania. Moje dwie córki, Małgosia i Monika, oraz syn Krzysztof są dla mnie motywacją, choć czasem trudno znaleźć równowagę między pracą a rodziną. I tu- taj nie mogę szczędzić słów uznania dla swojej rodziny. Mój mąż jest moim największym wspar- ciem. To on zajmuje się życiem codziennym i dba o naszą rodzinę, gdy mnie nie ma. CZY WARTO? Czy warto poświęcać tyle czasu i energii na dążenie do samorealizacji? Zdecydowanie tak. Choć jestem świadoma trudności i poświęceń, widzę efekty swojej pracy i jestem dumna z tego, co osiągnęłam, a moi klienci doceniają zaangażowanie i profesjonalizm. Wiem również, że moje dzieci postrzegają mnie jako wzór w de- terminacji i uporze w dążeniu do realizacji ma- rzeń. Jest to dla mnie największa nagroda i mo- tywacja do kontynuowania swojej drogi. „Jeśli nie idziesz do przodu, cofasz się”. Dla mnie nie ma miejsca na zastój czy stagnację. Niezależnie od wieku, zobowiązań i trudności, warto podjąć wysiłek, aby spełniać swoje marzenia. To proste zdanie sprawiło, że stworzyłam miejsce, które jest rezultatem marzeń g konsekwentnej prayy. Skgn Med Aesthetgy Clgngy w Newyastle Upon Tyne w Wgelkgej Brytanii to przytulny i profesjonalny gabinet kosmetologii klinicznej, w którym piękno g zdrowie są priorytetem. MARZENIA SIĘ NIE SPEŁNIAJĄ MARZENIA SIĘ SPEŁNIA Maodalena Malgnowska Skin Med Aesthetic Clinic LTD 5 Witham Green Ne32 4ea Jarrow, United Kingdom 6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 135 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA E PIGMENTY Istnieje kilka rodzajów pigmentów do makijażu permanentnego. Dwie grupy, po które linergiści sięgają najchętniej, to: • Mineralne, w składzie których oprócz innych komponentów występują tlenki żelaza. Naj- częściej wybierane pigmenty do pracy z deli- katną, cienką skórą oraz do pigmentacji skór dojrzałych. Przy prawidłowej technice pracy ten rodzaj pigmentów stopniowo zanika, pozo- stawiając po latach delikatną mgiełkę z koloru. • Hybrydowe, w składzie których oprócz innych komponentów występuje czerń węglowa. Po- lecane do pigmentacji brwi przy skórach tłu- stych lub mieszanych. Utrzymują się dłużej w skórze niż pigmenty mineralne. Po czasie często wymagają ocieplenia koloru. Warto pamiętać, że dany pigment użyty na róż- nych skórach może wyglądać zupełnie inaczej. Dlatego tak ważna jest wiedza z zakresu budowy skóry. Pigment nie może być docelowo osadzony w naskórku, ponieważ w procesie keratynizacji większość pigmentu zostałaby wyłuszczona i nie byłoby mowy o efekcie permanentnym. SPRZĘT Ceny urządzeń do makijażu permanentnego oscy- lują w przedziale kilkuset, kilkudziesięciu tysięcy złotych. Osoba, która nie jest pewna, czy ta specja- lizacja okaże się jej stałym zawodem lub jej zasoby finansowe nie pozwalają na tak duży wydatek, nie musi decydować się na start na zakup najdroższego sprzętu. Jednak na pewno warto pomyśleć nad wy- borem sprzętu sprawdzonego. Sprzęt nieznanego pochodzenia może przysporzyć niepotrzebnych problemów w przypadku awarii i konieczności skorzystania z pomocy serwisowej. Parametry urządzenia do PMU oraz rodzaj kartridża, a także skok igły, który jest stały, za- znaczony w opisie urządzenia, są niezwykle waż- ne. Określają bowiem odstęp od najwyższego do najniższego poziomu igły podczas pracy urzą- dzenia. Na rynku obecnie największą popular- nością cieszą się urządzenia kartridżowe. Zazwyczaj linergiści decydują się na sprzęt, na którym pracowali podczas szkolenia. Przy zaku- pie urządzenia należy zwrócić uwagę na: • kraj pochodzenia, • posiadane certyfikaty, • możliwość serwisowania, • gwarancję, • wagę „rączki” do pigmentacji, • zakres obrotów, • skok igły. Makijaż permanentny w zależności od sgejsya pgosentowanga oraz seto- dy powinien utrzymać się w skórze kilka lat. Wielu linergistów poszukuje pigmentu do- skonałego, który dobrze osadzi się w skórze g nie odbarwi się. Jednak to nie on sam wpły- wa na trwałość pigmentacji. Do czynników, które odpowiadają za ostateczny jej efekt, na- leżą: indywidualne cechy klienta – jego wiek, typ skóry, pielęgnacja przed i po zabiegu, technika pracy oraz doświadczenie linergisty. Trwałość makijażu permanentnego Joanna Ogrodnik-Szala linergistka, kosmetolożka, trenerka z zakresu makijażu permanentnego, właścicielka gabinetu i firmy szkoleniowej PMU Fot. 1 Rysunek wstępny 6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 136 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA E TECHNIKA PIGMENTACJI Makijaż permanentny to połączenie kilku działań: ucisk, dotyk, wibracja, rozciąganie, odczuwanie bólu. Penetracja igły w skórę, drgania maszyny – na wszystkie te działania reaguje skóra. Prawidłowa technika pracy wymaga solidnych fun- damentów, zbudowanych na szkoleniu podstawowym, a następnie… czasu. To ten moment, w którym linergista zdobywa doświadczenie i ma do czynienia z najróżniej- szymi skórami. Zbyt głęboka pigmentacja będzie powodowała pojawie- nie się krwawienia. Jednak należy pamiętać, że podczas zabiegu skóra może krwawić – szczególnie w przypadku skóry delikatnej. Krwawienie nie może być jednak bardzo intensywne ponieważ sugeruje to zbyt głęboką pracę. Głę- bokość aplikacji pigmentu jest bardzo ważna i decyduje m.in. o trwałości i kolorze makijażu permanentnego. Najczęściej spotykane błędy na początku pracy z makija- żem permanentnym to: • zbyt głęboka praca, która często związana jest z przepig- mentowaniem skóry (szary odcień, efekt rozmycia koloru), • zbyt płytka praca, skutkująca całkowitym wyłuszcze- niem się pigmentu. RODZAJ SKÓRY Linergiści wykonują zabiegi na wszystkich typach skóry, jednak to przede wszystkim cery suche i tłuste są najbar- dziej wymagające. • Skóra sucha. Wykazuje tendencje do łuszczenia się, sprawia wrażenie napiętej. W tym przypadku skóra bar- dzo szybko wchłania pigment. Przy takim typie skóry pigmentacja ma większą trwałość i utrzymuje się dłużej. Praca powinna być wykonywana delikatnie, warstwowo. • Skóra tłusta. Charakteryzuje się nadczynnością gruczo- łów łojowych. Najczęściej ma rozszerzone pory i wykazu- je skłonność do zmian skórnych. Ukrwienie jest słabsze, a skóra sprawia wrażenie ziemistej. Podczas wykonywa- nia makijażu permanentnego u osób z tym typem cery należy pamiętać, że skóra opornie przyjmuje barwnik. Nie warto w tym przypadku intensyfikować koloru po- przez większy nacisk lub częste powtórzenia, ponieważ pigment dopiero po złuszczeniu wydobędzie swoją bar- wę. Warto o tym pamiętać i poinformować klientkę. Należy zwrócić uwagę na podtypy skóry, które także mają istotny wpływ na pigmentację. Cera może być naczyniowa, trądzikowa, z rozregulowaną pracą gruczołów łojowych, ponadto wrażliwa (inaczej nadreaktywna), alergiczna, od- wodniona, dojrzała. Szczególnie ważne jest określenie, czy podczas pigmen- tacji linergista pracuje ze skórą płytko czy głęboko unaczy- nioną, gdyż pigment w połączeniu z krwią może zmienić barwę na szarą. Rodzaj skóry wiąże się z również z wysokością jego pH. Warto też zwrócić uwagę na pH stosowanych preparatów w PMU. WIEK KLIENTKI U osób młodych makijaż permanentny goi się szybciej, ale jednocześnie może się utrzymywać nieco krócej niż u starszych. Pigmentacja skóry dojrzałej wymaga delikat- niejszej pracy ze względu na to ścieńczenie skóry i utratę elastyczności. Skórę osób dojrzałych cechuje także zmniej- szona gęstość i kruchość naczyń krwionośnych, występuje zwiększona ilość znamion i przebarwień, a osoby te często mają większą ilość przeciwwskazań do zabiegu. Fizjolo- giczne starzenie się skóry opóźnia procesy gojenia się ran na skutek zmniejszonej aktywności komórek. DOŚWIADCZENIE LINERGISTY Początkujący linergista jest pełen obaw, a w głowie ma tyl- ko jedno zdanie: „Nigdy się tego nie nauczę”. Tymczasem w momencie zwątpienia warto posłuchać rad starszych kolegów z branży i na spokojnie, krok po kroku, poszerzać swoją wiedzę i zdobywać kolejne poziomy zaawansowania. Pocieszające jest, że każdy kiedyś zaczynał. Droga bywa długa, pełna zwątpień, ciągłych niewiadomych, ale warto przez nią przejść, walcząc o swoje marzenia. DOPIGMENTOWANIE Druga wizyta klientki powinna mieć miejsce po 1-3 mie- siącach (maksymalnie). Krótki odstęp między zabiegami może skutkować podrażnieniem skóry, zaburzonym przy- jęciem pigmentu, lub nadreakcją skóry podczas zabiegu. Dłuższy – skutkować koniecznością wykonania pigmenta- cji niemal od początku. Fot. 2 Skóra młoda szybciej eliminuje pigment niż dojrzała, makijaż utrzymuje się zazwyczaj krócej6 / 2023 Kosmetologia Estetyczna 137 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA E Warto pamiętać, by dopigmentowanie u osób starszych wykonywać w dłuższym odstępie czasowym – najlepiej dodać do wieku klientki 10. Suma będzie ilością dni, po któ- rych powinna wrócić na tzw. korektę. CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE I PIELĘGNACJA Trzeba pamiętać o przygotowaniu zaleceń, do których po- winna się zastosować klientka przed wykonaniem zabiegu oraz po. Można wręczyć jej dodatkowo zalecenia pozabie- gowe na piśmie. Klientka powinna być świadoma, że po- mimo świądu pigmentowanego miejsca w procesie gojenia nie powinna zdrapywać strupków. Ponadto przez 14 dni nie powinna korzystać z sauny, basenu i solarium, a aktywność fizyczną może rozpocząć w trzeciej dobie po pigmentacji. Po zabiegu pigmentacji należy zwracać szczególną uwagę na pielęgnację codzienną: nie moczyć nadmiernie brwi, ust czy powiek i nie stosować w obrębie pigmentowanej skóry preparatów drażniących czy kwasowych. • Makijaż permanentny brwi Przez 3 do 5 dni klientka powinna odsączonym płatkiem kosme- tycznym lekko przemywać brwi (2-3 razy dziennie). Nie powin- no zalecać się stosowania kosmetyków natłuszczających. • Makijaż permanentny powiek Nie pielęgnujemy powiek kremem czy maścią. Oczyszczanie miejsca pigmentowanego płatkiem kosmetycznych lekko zwilżonym wodą przez pierwsze kilka dni zupełnie wystarcza. Należy pamiętać, aby poinformować klientkę, że nie po- winna wykonywać makijażu przez minimum pierwsze 10 dni (w szczególności tuszować rzęs). Z malowania powiek powinna zrezygnować do wyłuszczenia (aż odpadną wszyst- kie strupki). Odżywki do rzęs można zacząć stosować dopie- ro po 2 miesiącach od drugiej, uzupełniającej wizyty. • Makijaż permanentny ust Warto wiedzieć, czy klientka ma tendencje do opryszczki – jeśli tak, zalecana jest wizyta u lekarza, w celu ewentual- nego przepisania recepty na lek przeciw opryszczce, przyj- mowany zazwyczaj 3 dni przed i po zabiegu. Usta powin- no się delikatnie natłuszczać, np. preparatem z witaminą A i D maść, 2-3 razy dziennie przez 3-5 dni. 24 godziny po zabiegu klientka powinna pić przez słomkę i zrezygnować z ostrych potraw i gorących napojów. CHOROBY Z wydłużeniem procesu gojenia się rany można się liczyć przy chorobach autoimmunologicznych, schorzeniach tkanki łącz- nej (chorobach reumatycznych), chorobach przemiany materii (cukrzycy) i chorobach naczyń krwionośnych. Łuszczyca, cu- krzyca, niedoczynność tarczycy to nie tylko czynniki, zaburza- jące proces gojenia, ale też jedne z przeciwwskazań względnych do makijażu permanentnego. Najważniejsza dla linergisty jest znajomość przeciwwskazań i idące za nimi konsekwen- cje, skutkujące efektywnością utrzymania pigmentu w skórze. Formularz świadomej zgody to nie tylko dokument zabezpie- czający osobę wykonującą makijaż permanentny, ale przede wszystkim źródło informacji, dotyczących czynników zabu- rzających proces „osadzenia” pigmentu w skórze. Dlatego zaleca się wykonać wyczerpujący wywiad przed zabiegiem i pamiętać, że formularz świadomej zgody to najważniejszy dokument, bez którego nie powinno się przystępować do zabiegu. To źródło informacji, z którego można wnioskować, jakie mogą być po- tencjalne przyczyny niepowodzenia lub nieprawidłowego osa- dzenia się pigmentu w skórze. Warto przygotować listę pytań, zamiast listy przeciwwskazań, gdyż to mobilizuje klientkę do odczytania tekstu. Linergista może też sam odczytać treść for- mularza, zwracając przy tym uwagę na reakcje klientki. Do formularza powinno się dołączyć oświadczenia dotyczące: • zgody na wykorzystanie wizerunku klientki, • zgody RODO, • informacji, że klientka zapoznała się i zaakceptowała ry- sunek wstępny, • informacji, że w cenę zabiegu wliczone jest tylko jedno dopigmentowanie. PODSUMOWANIE Na efekt makijażu permanentnego, w tym trwałość, wpły- wa wiele czynników. Wymienione w artykule rodzaje pigmentów, wiek klienta, rodzaj skóry, parametry urządzeń, technika, pracy, wskazują, jak wiele elementów należy wziąć pod uwagę i jak obszerna musi być wiedza linergisty. Ciągły trening, poszerzanie swojej wiedzy i ilość przepracowanych w gabinecie godzin zaowocu- je zwiększeniem świadomości i satysfakcji z pracy. W zawód linergisty wpisany jest rozwój – jest to branża, w której warto być na bieżąco ze zmieniającymi się trendami. ŹRÓDŁO FOTOGRAFII: Archiwum własne Fot. 3 Pigmentacja skóry dojrzałej wymaga delikatniejszej pracyNext >