< PreviousLABORATORIUM MEDYCZNE 20 LAT DOŚWIADCZEDNIA NAJBEZPIECZNIEJSZE W EUROPIE PIGMENTY PMU PRODUKOWANE WG NORM MEDYCZNYCH MAKIJAŻ PERMANENTNY PIGMENTACJE MEDYCZNE TATUAŻ RADIOTERAPIA TRYCHOPIGMENTACJA KORNEOPIGMENTACJA ♦♦ ♦♦ LAT STERYLNOŚĆ FR 120 Nie wysychająca - formuła pigmentu Jakość potwierdzona certyfikatami Najwyższa koncentracja koloru na poziomie Butelki Airless ® zapewniają formuła odporna na przebarwienia formuła - bez migracji kolorów , długotrwały efekt pigmentacji kremowa medycznymi 85% 5 lat trwałości Unikatowa Bezpieczna Stabilny1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 139 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY Anita Petryszyn-Dopierała trenerka, linergistka, mgr kosmetolog, pedagog, artysta plastyk, właści- cielka marki Bioderm, generalny dystrybutor na Polskę medycznej marki Biotic Phocea Laboratoires, założycielka Centrum Szkoleniowego Biomedica Beauty Academy, właści- cielka Biomedica Medical Day SPA, międzynarodowa mistrzyni makijażu per- manentnego, prelegentka krajowych i międzyna- rodowych konferencji o tematyce PMU, twór- czyni naturalnych metod mikropigmentacji M: +48 535 853 508 E: anitapetryszyn@gmail.com W: NOWA ERA MAKIJAŻU Do niedawna makijaż permanentny kojarzył się ze sztucznym, przerysowanym efektem mocnych plam koloru. W rezultacie linergistki bardzo często nieświadomie robiły po prostu tatuaże. Dziś mamy nową erę naturalnych makijaży. Można śmiało stwierdzić, że utrwalił się już trend „natural beau- ty”, czyli „im mniej i bardziej naturalnie, tym lepiej”. Wykonując makijaż permanentny, musimy pamiętać o tym, aby danej osobie nie tylko nie zaszkodzić, ale przede wszystkim podkreślić jej naturalną urodę. Niestety, jak się jednak okazuje w praktyce, bywa to dla wielu osób bardzo trudne. A błędy wykonywane podczas samej pigmentacji sięgają nieraz podstawo- wych zagadnień i złych nawyków pigmentowania. BRWI NAJBARDZIEJ NATURALNE Naturalnie wyglądających brwi w mikropigmen- tacji nie osiągniemy metodami cienia, czy jednoli- tej plamy koloru. W naturze są to włoski, grubsze, cieńsze o różnych odcieniach i różnych układach. Jeśli przyjrzymy się takim brwiom i zmrużymy oczy, to zobaczymy, że pojawiają się również strefy różnych odcieni i nasycenia barw. Brwi różnią się ponadto kształtem i grubością. Jeśli u naszej klient- ki uda nam się dostrzec te wszystkie szczegóły, nie powinniśmy od tej natury za bardzo odbiegać. Oczywiście w razie potrzeby korygujemy nieco kształt, ale nie powinien on za bardzo różnić się od naturalnego, gdyż może się okazać, że nie będzie pasował do kształtu twarzy. WŁOS MASZYNĄ Przy odpowiednim doborze sprzętu i igieł, jesteśmy w stanie stworzyć naturalnie wyglądające wło- ski. Jest to jednak najtrudniejsza metoda w mikro- pigmentacji. Skóra niestety nie jest czystą kartką papieru, dlatego też podczas pracy spotykamy się z wieloma ograniczeniami z jej strony i należy o tym pamiętać. Niestety metody włosa nie wykonamy u osób, mających cerę mieszaną czy tłustą. U tego typu klientów nasza pigmentacja po prostu ulegnie rozmyciu. Najlepsze efekty uzyskujemy natomiast u osób z cerą suchą oraz normalną. Kolejnym waż- nym aspektem naszej pigmentacji jest kolor i grubość skóry, gdyż wpływa to na temperaturę zaaplikowa- nego koloru pigmentu widocznego po wygojeniu. TECHNOLOGIA Technologie występujące na rynku dają nam ogromne możliwości. Urządzenia różnią się ro- dzajem napędu, sposobem przenoszenia ruchu posuwistego, materiałem wykonania dermapenu oraz możliwością zastosowania różnych końcówek: kartridża, akupunktury czy igły typu T. Nasuwa się zatem pytanie, jakie urządzenie i jaki dermapen wybrać? Aby odpowiedzieć na to pytanie, należy przeanalizować pracę różnych urządzeń i obiek- tywnie ocenić ich przydatność w metodach włosa i ich pochodnych. O ile sam napęd nie odgrywa większego znaczenia, o tyle jego usadowienie i sposób jego przeniesienia jest niezwykle istotny. Dermapeny, mające w obudowie rękojeści ciężkie elementy, są bardzo niewygodne. Nie oznacza to, że tymi urządzeniami nie wykonamy naturalnie wyglądającej pigmentacji, ale praca będzie dużo bardziej męcząca, gdyż moment pędu wygene- rowany przez ciężką rękojeść będzie utrudniał wykonanie dokładnych łuków i załamań. Ciężkie dermapeny charakteryzuje fakt, że łatwiej wpra- wiamy je w płynny ruch wahadłowy, dlatego naj- lepiej sprawdzają się one przy wypełnieniach, zaś przy metodach włosa bywają one męczące. Dlatego podczas pracy z metodami precyzyjnymi lepiej niż ciężkie dermapeny sprawdzają się lekkie rękojeści bez zbędnych elementów. Na przestrzeni kilku ostatnich lat obserwujemy bardzo dynamiczny rozwój dziedziny makijażu permanentnego. Z miesiąca na miesiąc przybywa coraz więcej gabinetów, oferujących tę usługę. Firmy szkoleniowe prześcigają się w tworzeniu nowych metod pigmentacji, niestety najczęściej bazujących na tych samych technikach, a różniących się jedynie nazwą lub opisem. Jak wykonać naturalną pigmentację brwi Wpływ techniki i technologii na efekt końcowy1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 140 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA A Kolejną ważną kwestią, którą musimy omówić, jest dobór końcówki, czyli rodzaju igły bądź kartridża. Pomijając nazwy handlowe, kartridże można podzielić na dwie główne grupy: wykonane w EU i w Chinach. Naturalnie te drugie są dużo tańsze, jednak ich budowa ma kilka wad. Podstawową cechą kartridży chińskich jest ich budowa i materiał, z których są produkowane. Brak tam stabilności igły (za mało punktów podporu). Sama igła jest też zbyt elastyczna (miękka), tym sa- mym szybciej się tępi podczas pracy. Z takiej igły w kontakcie z tlenkiem tytanu uwalnia się więcej niklu, który jest silnym alergenem. Słaba stabilność takiej igły i drgania sprawiają też, że trudniej zapigmentować cienkiego włosa. Czy zatem są one całkowicie złe? Oczywiście, że nie. Wiele osób na nich pracuje i jest z nich zadowolona. Sprawdzają się one choćby w metodzie ombre, gdzie dokładność pracy nie jest aż tak istotna, ale do bardzo precyzyjnych pigmentacji czy do grubych cer zwyczajnie się nie nadają. Jeśli chodzi o europejskie kartridże, to mają one jedną wadę – cena! Często dwu-, trzykrotnie wyższa niż te z Dalekiego Wschodu. Co zatem otrzymujemy za te dodatkowe kilkadziesiąt złotych? Przede wszystkim precyzję wykonania. Igły z lepszej jakości materiałów, często ostrzone laserowo, o dużo wyższej odporności na uderzenia. Budowa obudowy igły również zna- cząco się różni – choćby system stabilizacji posuwu. W efekcie – dużo dokładniejsza praca i możliwość precyzyjnej pigmenta- cji. Dlatego osobiście uważam, że najbardziej precyzyjne efekty uzyskamy na dobrej jakościowo maszynie, z kartridżem NANO 0,18-0,25, lub na akupunkturze. Jakość kartridża, ostrość igły i brak drgań będą tu miały ogromne znaczenie. Przy braku sta- bilności igły nie będziemy w stanie stworzyć cienkiego włoska. Wyjdzie on rozmyty, gruby i nierównomierny. RYSUNEK WSTĘPNY Na tym etapie wiele linergistek, zwłaszcza początkujących, ma największe problemy. Rysunek wstępny powinien być wizualizacją nowych brwi. Niestety wiele osób, wykonując rysunek geometryczny, który w ostatnich czasach jest hitem w świecie PMU, tworzy nienaturalny, zbyt geometryczny kształt. Trudno przy takim rysunku dostrzec efekt końcowy, zwłaszcza klientce, która ma obawy związane z wyglądem no- wych brwi. Ja odpowiednim rysunkiem staram się klientkom wizualizować ten efekt. Pomaga nam to także ocenić wizual- nie, czy kształt jest odpowiedni dla danej twarzy. Na zdjęciu (rysunek przed), które przedstawia ten sam kształt brwi, ale narysowanych dwoma technikami, widać różnice w odbiorze wizualnym. Brew geometrycznie wyrysowana zawsze będzie wydawała się szersza, co może być bardzo mylące. TECHNIKA Nauka metody z włosem zaczyna się od opanowania odpo- wiedniego układu włosa, co osobom początkującym bardzo ułatwia pracę. Schemat ten powinien być jak najbardziej zbli- żony do naturalnego układu włosków i prosty, by móc go od- wzorować na obu brwiach. Wiele osób korzysta z gotowych układów włosków, ja natomiast staram się za każdym razem zbliżyć ich układ do naturalnego kierunku wzrostu włosów. Bardzo ważny jest ponadto sposób pigmentowania włosa. Od- powiedni kierunek prowadzenia igły ma bowiem wpływ na gru- bość włosa. Ważna jest głębokość wejścia i wyjścia igły. Najczęściej popełniany błąd to za głęboka pigmentacja, co w konsekwencji prowadzi do „wychłodzenia” się koloru. Najbardziej naturalne efekty uzyskamy, cieniując dodatkowo włoski. Należy pamiętać o zachowaniu odpowiednich odstępów między włoskami, tak by Fot. 1 Rysunek wstępny - 2 techniki (geometryczna i wizualizacja) Źródło: Archiwum autora1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 141 ARTYKUŁ KOSMETOLOGIA ESTETYCZNA A całe brwi były przejrzyste. Za gęsto prowadzone włoski mogą się zlać lub z pewnej odległości będą wyglądały jak jedna plama koloru. Ostatecznie należy pamiętać o zachowaniu trójwymiaru, co uzyskamy, różnicując barwy bądź wprowadzając cień. Poje- dynczych włosków nie można poprawiać więcej niż trzy razy, gdyż będą zbyt grube i stracimy efekt lekkości. Od 15 lat pytam swoje klientki przed zabiegiem: „Jaki efekt chciałaby pani uzyskać?” i 90% odpowiedzi brzmi: „Jak najbar- dziej naturalny”. Należy wsłuchiwać się w to, co mówią nam klientki, i umożliwiać im osiągnięcie takiego efektu, jakiego oczekują. Dobrze zrobiony makijaż permanentny łączący me- tody włosa i cienia, powinien wyglądać jak naturalne brwi. Fot. 2 Prace autorki, przed i po zabiegu Źródło: Archiwum autora1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 142 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY Monika Kuflowska-Chomańska absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum, współzałożycielka centrum makijażu permanentnego i mikropigmentacji MONEVI i międzynarodowej akademii, wicemistrzyni International BIOTEK Championship Mediolan 2018 level EXPERT, Microblading&PMU World Asscociation PRO Artist & PRO Teacher, III miejsce Linergistka Roku 2019 E: Symetria ma również ogromny wpływ na naszą atrakcyjność i odbieranie naszej osoby przez oto- czenie. Przeprowadzono wiele badań naukowych, w których wykazano, że osoby o bardziej symetrycz- nych rysach twarzy uchodzą za bardziej atrakcyjne. Aby znaleźć odpowiedź, dlaczego tak jest, trzeba się cofnąć do naszych ewolucyjnych przodków. Sy- metryczni mężczyźni wykazują większe możliwo- ści rozrodcze, a symetryczne kobiety mają wyższy poziom estradiolu – hormonu płciowego, odpowie- dzialnego za rozwój narządów płciowych. Zarówno w pierwszym, jak i w drugim przypadku wszystko przekłada się na wysoką płodność danej płci. Nikogo to więc nie dziwi, że dążymy do perfekcji i symetrii w naszym wyglądzie, bo przecież zapisa- ne mamy to w naszych genach. TWARZ IDEALNIE SYMETRYCZNA – czy taka istnieje? Jak symetria elementów nas otaczających jest dla nas atrakcyjna i postrzegamy ją wszyscy tak samo, tak odbiór symetrii naszej twarzy jest zupełnie inny dla nas, jak i dla osób na nas spoglądających. Wydaje nam się, że dwie połówki naszej twarzy są względnie symetryczne, dlatego, że większość osób nie widzi swojej asymetrii i ewentualnych dysproporcji. Jest ona dopiero zauważalna na zdjęciach frontalnych, takich jakie wykonujemy do dowodu osobistego czy paszportu. Różnice po- między lewą a prawą stroną naszej twarzy mogą mieć rozmaite przyczyny, a jedną z najczęstszych są po prostu uwarunkowania genetyczne. Pra- cując z klientkami, zaobserwowałam, że u kobiet spokrewnionych ze sobą, które przychodziły na zabiegi makijażu permanentnego razem (np. matka i córka), bardzo często asymetrie powielały się i do- tyczyły tej samej strony twarzy. Kolejną przyczyną asymetrycznej twarzy, na którą nie mamy wpływu, jest naturalny proces starzenia się. Z dostępnych badań naukowych wynika, że wraz z wiekiem istniejąca już asymetria twarzy pogłębia się i sta- je się bardziej widoczna, a poprzez powstawanie zmarszczek i przebarwień uwidaczniają się kolejne dysproporcje. Bardzo duży wpływ na naszą syme- tryczność ma również sposób, w jaki śpimy. Osoby, które zasypiają na boku, mają jedną stronę twarzy bardziej spłaszczoną i kanciastą względem drugiej połowy. Łuk brwiowy zagina się ostrzej na skroni, oko jest bardziej okrągłe z mocniej opadającą powie- ką, a mięśnie twarzy po tej stronie nie są tak napię- te, co skutkuje tym, że część twarzy bardziej nam opada (fot. 1). Nie od dzisiaj wiadomo, że ludzkie oko kocha symetrię, bowiem już w starożytności Arystoteles wykreował stwierdzenie, że „główne formy piękna to porządek, symetria i określoność”. Symetria kojarzy nam się z porządkiem, harmonią i atrakcyjnością. Wolimy oglądać uporządkowane wnętrza z symetrycznymi i parzystymi elementami wystroju, a największe firmy stosują symetrię jako „chwyt” marketingowy, prezentując swoje produkty ułożone w równych odstępach i przy zachowaniu odpowiedniej proporcji. (A)SYMETRIA W MAKIJAŻU PERMANENTNYM1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 143 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY Fot. 1 Strona lewa to ta, na której klientka częściej śpi. Łuk brwiowy (linia zielona) jest niżej względem prawej strony zdjęcia, wewnętrzne kąciki oczu (pozioma linia czerwona) również różnią się poziomami, to samo dotyczy płatków nosa (linia żółta), a największa dysproporcja jest pomiędzy poziomami uszu (linia czarna i linia pomarańczowa) W przypadku kiedy śpimy z częścią twarzy w poduszce, na- sza twarz jest po tej stronie bardziej spłaszczona. Łuk brwiowy jest bardziej opływowy, kość policzkowa bardziej płaska (fot. 2), powieka mocniej opada, a nos przekrzywiony. Mięśnie rów- nież ulegają rozluźnieniu względem drugiej strony. Fot. 2 Lewa strona jest bardziej wypukła w okolicy kości jarzmowej (1) i otworu podoczodoło- wego (2) Musimy również pamiętać, że wszelakie urazy, blizny, braki w uzębieniu, ozdabianie ciała, m.in. kolczyk w brwi czy w okolicy ust, również przyczyniają się do asymetrii twarzy. Niekiedy asy- metria wskazuje na poważny problem zdrowotny taki, jak udar mózgu, którego jest głównym objawem – opadający kącik ust. Asymetria twarzy może być związana również z pracą na- szych mięśni, które mogą być bierne lub czynne względem drugiej strony. Najczęstszym przykładem takiej asymetrii jest tendencja do podnoszenia jednego łuku brwiowego (fot. 3). Fot. 3 Podniesiony łuk brwiowy Czy twarz symetryczna istnieje? Gdzie lepiej szukać odpowiedzi na to pytanie, jak nie w twarzach gwiazd show-biznesu i ponad- czasowych ikon piękna, na których wzorują się miliony kobiet. Londyński chirurg plastyczny Julian De Silva przy użyciu złotego podziału, czyli matematycznego równania opracowa- nego przez starożytnych Greków, który służył do zmierzenia fizycznej doskonałości, stworzył ranking najbardziej syme- trycznych twarzy gwiazd show-biznesu i ponadczasowych ikon piękna. Na pierwszym miejscu w rankingu opracowa- nym przez doktora uplasowała się Bella Hadid, której twarz okazała perfekcyjna w 94,35 proc. Warto też zaznaczyć, że gwiazda jest po licznych operacjach plastycznych i zabiegach medycyny estetycznej. Jaka jest odpowiedź na tytułowe pytanie? Oczywiście, sy- metryczna twarz nie istnieje. Dodatkowo zobrazuję to na podstawie zdjęć modelki o względnie symetrycznych rysach twarzy. Fot. 4 to oryginalna wersja. Fot. 4a i 4b prezentują twarz symetryczną w 100 proc. 1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 144 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY Fot. 4 Oryginalna wersja modelki (A)SYMETRIA W MAKIJAŻU PERMANENTNYM Makijaż permanentny i techniki pigmentacji coraz to bardziej się rozwijają, wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu klien- tów. Kilkanaście lat temu wyrównywanie asymetrii makija- żem permanentnym było na porządku dziennym i nie budziło żadnych obiekcji zarówno u osób wykonujących, jak i u tych, które zabieg miały wykonywany. W przypadku brwi perma- nentnych zabieg wykonywany był mocno przy użyciu ciem- nych pigmentów, ze względu na to, że gama kolorystyczna do- stępnych wtedy kolorów była mocno okrojona i nie było takiej różnorodności dostępnych firm. Stworzenie symetrycznych brwi nie było wtedy problemem, ponieważ na pierwszy plan wychodził makijaż permanentny, a dopiero później naturalny kształt brwi klientki. Często też w przypadku, kiedy makijaż permanentny był wykonywany poza obszarem brwi natural- nej, włoski wyrywano lub były golone. W przypadku pigmentacji ust bardzo popularne było powięk- szanie ich, poprzez pigmentowanie poza obszarem naturalnej czerwieni wargowej, co również pozwalało nam na pozbycie się ewentualnej asymetrii i dysproporcji względem wielkości warg. Dzisiejsze metody pigmentacji są delikatne, miękkie i sub- telne. Dobrze wykonany makijaż permanentny brwi jest nie do odróżnienia od innych metod ich podkreślania, takich jak podmalowanie cieniem czy delikatna henna. Wykonu- jąc delikatne pigmentacje wyrównywanie dużych asymetrii Fot. 4 a) symetria względem lewej strony twarzy, b) symetria względem prawej strony twarzy1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 145 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY jest niemożliwe, a przede wszystkim już uznawane za błąd w sztuce. To samo dotyczy makijażu permanentnego ust. Ma- kijaż permanentny na ustach wykonujemy zawsze w obsza- rze czerwieni wargowej, a powiększanie ich makijażem per- manentnym jest zabronione, ze względu na późniejszy jego proces metabolizowania się i pigmentacji skóry o różniącej się budowie (brak warstwy rogowej na ustach), co przekłada się na m.in. inny kolor obszaru pigmentowanego. W przypadku makijażu permanentnego powiek, jesteśmy ograniczeni kształtem oka. Jedyne, co możemy zmieniać, to dłu- gość kresek i ich grubość względem części nieruchomej powieki w przypadku kreski klasycznej, natomiast wygięcie kreski bę- dzie zależne od budowy oka i gałki ocznej. Często w przypadku kreski permanentnej mamy do czynienia z asymetrią, która jest efektem spania na jednym boku – czyli opadającą powieką. Wtedy kreska na takim oku jest mniej widoczna, a zakończe- nie kreski jest zasłaniane przez powiekę. Wykonując ten obszar makijażu permanentnego, jakim jest kreska, musimy być za- wsze „o krok przed” efektem pogłębiania się asymetrii w związ- ku z procesem starzenia się, ze względu na to, że kreska per- manentna utrzymuje się w większości przypadków całe życie. SYMETRYCZNE BRWI Jednym z najczęściej wykonywanych zabiegów pigmentacji jest makijaż permanentny brwi. Coraz więcej kobiet decyduje się na naturalne podkreślenie łuku, zagęszczenie brwi lub delikatną zmianę kształtu. Wiele osób wykonujących makijaż permanentny na swoich stronach, funpage’ach i portalach społecznościowych, rekla- mując tę usługę, jako jedną z zalet zabiegu podaje wyrównanie asymetrii. Niestety nie do końca jest to możliwe. W przypadku brwi wyróżniamy 3 rodzaje asymetrii. Asymetria poziomowa Jedna brew jest niżej względem drugiej, zazwyczaj jest to po- łączone z asymetrią oczu, uszu oraz płatków nosa i występuje taka sama zależność (rys. 1). Jest to jedna z najtrudniejszych do wyrównania asymetrii. Możemy podjąć próbę znalezienia wspólnego poziomu brwi, jeżeli różnica wysokości nie prze- kracza 0,5 cm. Przy asymetrii poziomowej, przekraczającej 0,5 cm, wykonywanie rysunku przy pomocy nitki, czyli tzw. mapping brwi, jest niemożliwe i problematyczne, ponieważ związane jest z pigmentacją w miejscu, gdzie nie rosną natu- ralne włoski klientki, a dodatkowo wychodząc z jednej asyme- trii, pogłębiamy drugą – oczu. Przyjmując taką sytuację i chęć zrobienia za wszelką cenę symetrycznych brwi, naszej klient- ce będzie wydawało się, że brew, która była niżej, a w makijażu permanentnym wyrównana jest do poziomu brwi umiejsco- wionej wyżej, jest teraz znaczniej wyżej niż druga brew. Jest to związane z pozostaniem asymetrii oczu i różnicą powierzchni od kącika oka do dolnej linii zakończenia brwi (fot. 5). Fot. 5 Na fotografii przedstawiona jest różnica pomiędzy odległością od kącika zewnętrznego oka do początku naturalnej linii zakończenia brwi. Linie niebieskie ukazują znaczną różnicę tej odległości Osoby, które mają taką asymetrię, mają również tendencję do przechylania głowy w jedną stronę – zazwyczaj w zgodnie z opadającą stroną twarzy. Negatywnym skutkiem wyrównania takiej asymetrii bę- dzie odrastanie włosków w miejscu, gdzie nie ma makijażu permanentnego, co jest problematyczne dla klientek. Dodat- kowo brwi odrastające będą poszerzały linie brwi. Jest to rów- nież nieestetyczne w trakcie metabolizowania się makijażu permanentnego (fot. 6.). Fot. 6 Metabolizowanie się makijażu permanentnego u osób z asymetrią. W takiej asymetrii zaleca się wykonanie rysunku odręcznie zgodnie z linią włosa, a makijaż permanentny należy wykonać na tyle delikatnie, aby nie uwidaczniać dysproporcji 1 / 2020 / vol. 9 Kosmetologia Estetyczna 146 A ARTYKUŁ MAKIJAŻ PERMANENTNY Asymetria długości Jest to jedna z asymetrii, którą da się wyrównać bez negatyw- nych skutków dla klientki. Zazwyczaj dotyczy łuków brwi, które mają znaczne ubytki lub są pozbawione włosków. Taka asymetria jest łatwa do wyrównania, a rysunek można wy- konać za pomocą mappingu. Różnica długości może również dotyczyć początków brwi, tutaj najlepiej sprawdza się micro- blading lub włos maszynowy, ale naturalny efekt można zbu- dować również metodą pudrową. Asymetria spowodowana mimiką mięśni Najczęściej, jak już wspomniano w artykule, zjawisko do- tyczy to tendencji do podnoszenia łuku brwiowego. Praca mięśnia okrężnego oka niekiedy jest niezależna od naszej woli. Najlepiej wtedy wykonywać rysunek, gdy klientka ma zamknięte oczy i rozluźnione mięśnie. Aby było łatwiej nam wytłumaczyć tę dysproporcję klientce, najlepiej zrobić zdjęcie całej twarzy z rysunkiem wstępnym, podczas gdy oczy są za- mknięte (mięśnie twarzy rozluźnione) i gdy oczy są otwarte (mięśnie twarzy napięte) (fot. 7.). Fot. 7 Tendencja podnoszenia łuku brwiowego przy otwartych oczach Z NATURĄ MI DO TWARZY Pracując w branży makijażu permanentnego i specjalizując się głównie w pigmentacji brwi, zauważyłam, że klientki czują się bezpieczniej, kiedy makijaż permanentny idzie zgodnie z naturalnym kształtem obszaru pigmentacji. Powołując się na powyższe uza- sadnienia, dlaczego występują większe lub mniejsze różnice względem kształtu, klientki same zaczynają dostrzegać te dysproporcje. Jako specjaliści zawsze musimy wybiegać naprzód jak wykonywany obszar pigmentacji będzie wyglądał za rok, dwa czy trzy lata. Makijaż permanentny ma pomagać naszym klientom, jednak nigdy nie zastąpi innych zabiegów medycyny estetycznej czy chirurgii plastycznej. Wizualnie jesteśmy w stanie zrobić delikatny lifting brwi, podnosząc końcówkę brwi ku górze, ale pamiętajmy, że opa- dająca powieka dalej będzie opadała. Temat asymetrii powinien skłaniać do przemyśleń również osoby organizujące mistrzostwa. Często jeden z najwyżej ocenianych aspektów mistrzostw stanowi symetria, która, jak wiemy, na naszej twarzy nie istnieje. Musimy dbać o zachowanie naturalnego kształtu u naszych klientów czy modelek podczas szko- leń z zakresu makijażu permanentnego, a symetria powinna zejść na drugi plan, bowiem z naturą zawsze nam do twarzy bez względu na proporcje. Fot. 8 Makijaż permanentny brwi – efekt po wygojeniu ŹRÓDŁA FOTOGRAFII Archiwum własne autoraNext >